Web 3.0
U dacht dat Web 2.0 hip was? Web 3.0 is nog veel hipper. De basis ervan is een ‘ontologie’: een voorbedacht ‘framework’ van een heleboel metadata dat wordt gekoppeld aan een webpagina of bestand. Waar Web 2.0 nog ‘dom’ matcht op bijvoorbeeld tags (zoals bij Flickr) kan een Web 3.0-applicatie dwarsverbanden trekken en wordt het kopje ‘relevante zoekopdrachten’ (wat je tegenwoordig erg veel ziet) opeens een stuk interessanter dan alleen maar wat extra zoekresultaten.
Het resultaat zou bijvoorbeeld een ‘agent’ kunnen zijn die voor u bijhoudt welke muziek u zou moeten luisteren omdat het bij uw profiel aansluit. Dergelijke ‘agents’ zijn al sinds het begin van het internet een belofte maar door het gebrek aan metadata moeten we het voorlopig nog doen met zoekmachines die nog redelijk ‘ruw’ door de tekst heen zoeken, zoals Google. De toevoeging van heel veel metadata aan bestanden zou dat proces aanzienlijk kunnen vereenvoudigen. En het gebeurt nu al: kijk maar naar de populariteit van RSS-feeds, die vol staan met metadata.
Wat relevante links: Ontoworld, een portal over ontologie en internet. Ontoworld, een plugin (die niks te maken heeft met de vorige link) voor Mediawiki (de software die Wikipedia runt) en het geheel semantisch maakt. RDF, een standaard om relaties aan te geven door middel van een XML-subset. Harper’s Connections: een mogelijke implementatie van metadata in een nieuwssite.
0031 New Media Development » Blog Archive »
[…] Pril nieuws over web 3.0: http://www.marketingportaal.nl/?p=81 http://www.creativefacts.nl/more.php?id=961_0_1_0_M http://www.haykranen.nl/weblog/2006/06/27/web-30/ […]