Met de snelheid van de bieb
Ik was vandaag voor het eerst in jaren weer eens in de openbare bibliotheek in Nijmegen. Toen ik nog daar woonde was ik kind aan huis bij de muziekafdeling: in de tijd dat nog niet alles makkelijk en snel online was te downloaden kon je voor 1,50 een cd voor twee weken lenen en ‘luisteren’ (lees: kopiëren). Heel veel van de bands die ik nou nog steeds graag luister heb ik daar voor het eerst ontdekt, en ik had het idee dat ik dankzij de bibliotheek altijd behoorlijk bij was.
Nog steeds hadden ze cd’s bij de bieb en ook nog steeds hadden ze de ‘toppers’ die je voor een week mag lenen omdat ze ‘net nieuw’ waren.
De toppers van dit moment waren:
* Vampire Weekend – Contra
* Editors – In This Light and on This Evening
* Fuck Buttons – Tarot Sport
* De Staat – Wait for Evolution
Op Vampire Weekend (januari 2010) na zijn dat allemaal platen uit 2009, De Staat komt zelfs uit januari van dat jaar. Als je dus geen internet had en alles via de bieb moest luisteren zou je een heel jaar achterlopen met de nieuwste muziek. De nieuwe platen van Joanna Newsom, Hot Chip, Owen Pallett, Yeasayser: je zou ze pas allemaal in de zomer van 2011 leren kennen en er over praten met je vrienden.
Is het nou beter dat je al die platen ‘rustig’ leert kennen? Misschien dat je er wel beter over kunt oordelen zonder alle recensies in de krant te hebben gelezen. Misschien moet ik maar weer eens cd’s gaan lenen bij de bieb…
Nils Breunese
Ik heb het allang opgegeven om bij te blijven. Als ik ergens hoor/lees over een interessante plaat, dan zet ik ‘m op De Lijst en als ik ergens een plaat op De Lijst goedkoop (zeg, max. €10) op de kop kan tikken, dan koop ik ‘m meestal pas. Scheelt een hoop centen hoor, platen een jaartje later (of meer, maakt het uit) kopen. En toch een redelijk constante stroom van (voor mij) nieuwe muziek.
Edotje
Ik luister naar bands die al niet meer bestaan, of waarvan ik dacht dat ze niet meer bestonden, of die plots na 20 jaar weer toch blijken te bestaan ;-) Wat je niet kent, mis je ook niet echt, en als je het een jaar later hoort, is het toch weer nieuw.
Maar waar de schoen wringt: die bieb loopt wél een jaar achter op iTubes, World Record Shop, de Nationalistische Hitparade en de rest. Maar ach, ik luister nu alle Ronflonflon’s terug, ik vind dat veel betere tijdbesteding. Het is daarnaast niet de functie van de bieb om jou als eerste gratis de nieuwste platen en boeken te bezorgen, maar om er voor te zorgen dat jij voor een schappelijke prijs ons culturele erfgoed kunt bewonderen. Dat kan best een jaar later, sterker, wellicht past dat veel beter in het marketingmodel (van de platenmaatschappij/uitgeverswereldje tenminste).